כתבה על סוכות נחלים, סוכות ירושלים, וסוכות הדר בעיתון מקור ראשון

פטיש ומסמר מככבים רק בשירים לקראת סוכות. בשטח – מוטות ובדים, חוטי לבוד וסכך לנצח. יצאנו אל שוק הסוכות להרכבה קלה וגילינו הידור מצווה, שלל פטנטים, חסדים קטנים וגם התחשבות בילדים.

כתב: מנדי גרוזמן, עיתון מקור ראשון, סוכות 2016

 

אנחנו, ילדי הדור המפונק, גדלנו אל תוך מציאות של סוכות קלות להרכבה ומעליהן סכך לנצח, אבל מתברר שקרו כאן כמה דברים בטרם הגענו, לפני עידן המוטות ברזל והבד הנמתח, אנשים בישראל תרו בימי אלול ותשרי אחרי בעלי מלאכה פרטיים, מסגריות ונגריות, שרטטו בעצמם את הסוכה המבוקשת וקיוו שתצא כפי שתכננו. העידן הזה נמשך עד לאחרונה ממש.

סוכות נחלים וסוכות ירושלים – בשוק שמוכר כ-50 אלף סוכות בשנה בישראל בלבד – נוסדו בסוף שנות השמונים ובתחילת שנות התשעים. בהמשך נוסדה חברת סוכות הדר, סוכות גדנסקי, סוכות ישראל, סוכות ברנר, סוכות מהדרין וחברות סוכות נוספות. יהודים תמיד ידעו לשלב ביזנס ויידישקייט, והמסע אל מאחורי הקלעים של עולם הדיור העראי היה מרתק. בראש כל חברה גדולה עומד יהודי עם חלום, שמלבד הרצון להתפרנס, גם אכפת לו מאוד מדרישות הכשרות והוא מתרגש מהעובדה שהוא מסייע לאחיו לקיים את מצוות החג.

אנשי עסקים מדופלמים מדברים בעיניים בורקות על המצאה מהפכנית בתחום חוטי הלבוד, מדגישים באוזניך מה הייחודיות שלהם ומבהירים איזו תרומה בלעדית הם הביאו לשוק. שלא תפספס חלילה בני המשפחה הם תמיד חלק מהחגיגה, וילדי הבעלים מחוברים מאוד ומעורבים בכל פרט. וכמובן – מלחמות היהודים הקטנות על מי היה ראשון ועל שם מי חתונה ההמצאה נוכחות בהרכב מלא.

אז איך עושים כסף מ’גוד אסיק מחיצתא’? יצאנו לדרך.

סוכות הדר

סוכות הדר היא מהבולטות שבחברות שנכנסו לשוק הסוכות שנשלט עד עתה על ידי סוכות נחלים וסוכות ירושלים בלבד. ‘היה חשוב לנו מאוד להוריד את המחירים’ אומר מנכ”ל החברה, והמחיר הזול הוא המוטיב העיקרי מבחינתו – לצד ההקפדה על האיכות. ‘המחירים היו גבוהים בלי קשר לאיכות, מכיוון שהיה סוג של מונופול. מספר קטן של חברות מכרו לבד במשך שנים, והמחירים היו בהתאם’.

איך מוזילים מחירים ומתמודדים מול חברות שגדולות ממך בהרבה?

‘דווקא מכיוון שאנחנו חברה קטנה יותר, אנו מצליחים להוזיל את העלות. יש לנו מטה רזה, בלי שומנים. עובדים חכם יותר, אין לנו מחסנים ענקיים, משאיות מנהלי שיווק ומנהלי אזורים. עלויות התפעול שלנו הרבה יותר נמוכות’.

‘למרות הרצון להוזיל את המחיר, לא התפשרנו על האיכות’, הוא אומר. הברזלים מגולוונים נגד חלודה וצבועים בצבע לבן בתנור. הסכך מגיע בשני סוגים – קשור בצמח יוטה מעובד, וסכך מהודר יותר, הקשור בחוט מצמח רפיה לא מעובד, בעבודת יד. הבד הוא בד מצנח. הלבוד מתבסס על חוטים, ואפשר להוסיף מוט אמצעי כחיזוק. מוטות מעמידים לסכך לא נמכרים. ‘מוצר שאין לי יכולת להיות זול מאחרים, אין לי עניין למכור’.

המוצר של סוכות הדר מוגש באריזה אחת, ולא נמכר בפריטים. האריזה מסודרת בקפידה וניכרת תשומת הלב וההשקעה. יחדיו מצטופפים בה מוטות המתכת, הבד, הסכך, רצועות הלבוד ואף פטיש במתנה. דף הוראות הרכבה מוגש יחד עם חומרי הגלם, בסגנון ‘איקאה’. אם דרושה סוכה גדולה יותר, אפשר להוסיף מוטות.

‘אני מקבל הזמנות מחוץ לארץ, ממקומות שבהם מוכרים סוכות. נראה ששווה להם לקנות את הסוכה שלנו, שאפילו עם דמי המשלוח היא זולה יותר מסוכות אחרות שנמכרות שם’, הוא אומר.

סוכות הדר מוכנים לשלוח סוכה לכל פינה בעולם. זמן האספקה בישראל או בחו”ל עומד על ארבעה ימים. לחו”ל הם גובים את דמי המשלוח בחברת המשלוחים, ללא תוספת. ובישראל כחמישים שקלים.

בילדותך היית קשור באופן מיוחד לחג הסוכות?

‘תמיד התחברתי לחג הסוכות, תמיד אהבתי אותו. בגוש קטיף הייתה תחרות הסוכה היפה, ואחיי ואני עבדנו שבועיים לקשט את הסוכה’. הזיכרון המתוק מהתחרות ההיא הביא אותו לקיים תחרות משלו. באתר החברה אפשר להעלות תמונה מהסוכה, לא משנה של איזו חברה, והגולשים מצביעים ובוחרים את הסוכה היפה בעיניהם, ובעליה זוכים בפרס. ניתן להעלות תמונות של חברות הסוכות גם של סוכות נחלים וסוכות ירושלים. ‘אין ועדת שופטים, הציבור בוחר. זה משהו שהיה חשוב לי, לעודד אנשים לייפות את הסוכה שלהם. העובדה שאני יודע שקהילה יהודית בגרמניה תשב בסוכת הדר, מרגשת אותי. חשוב לי שכל יהודי שצריך סוכה יקבל אותה תוך ארבעה ימים’.

ומה לגבי טיפים?

‘חשוב מאוד לבחור משטח כמה שיותר ישר להקמת הסוכה. אם מדובר בדשא, להשתדל שלא יהיו בו אבנים. באזורים עם רוחות, כדאי לקשור את הסוכה בחבל למשהו יציב שנמצא בסמוך’.

סוכות נחלים

סוכות נחלים היא החברה הראשונה שייצרה סוכות קלות להרכבה בכמות מסחרית, והיא קיימת יותר משלושים שנה. יוסי שיינפלד ושי אליצור שותפים בבעלות עליה, והמחסן המרכזי נמצא כמובן במושב נחלים. ‘אנחנו התחלנו עם הסוכה הפשוטה שכל אחד יכול להשיג, אנחנו הראשונים בזה’ אומר יונתן, הבן של שי. שי עוד היה אברך בישיבת הר עציון כשיוסי החליט למכור קישוטים לסוכה, וחיפש מישהו נמרץ שישווק בעבורו בירושלים. מפה לשם השניים נהיו חברים, והתחילו לייצר את כל החבילה. סוכות שמורכבות ממוטות ברזל, בד, חוטי לבוד וסכך מחצלת. החברה גם מוכרת מוצרים משלימים כמו קישוטים לסוכה, וגם מוצר ייחודי: סוכת טיולים, שבנויה כאוהל נפתח עם שני מוטות וסכך מותאם. סוכות נחלים משווקות גם בחו”ל, והן נמכרות בארצות הברית, באירופה, באוסטרליה ובמדינות נוספות.

מה המקום הכי רחוק ששלחתם אליו מוצר?

‘באחת השנים התקשרו מהצבא האמריקני וסיפרו על חייל יהודי שנמצא על נושאת מטוסים וזקוק לסוכה. ארגנו לו משלוח לשם. מישהו היה בשליחות בניו-זילנד, וגם לשם הגענו. חלק מהשליחויות אנחנו עושים בעזרה, כי אנחנו מאמינים שלכל יהודי צריכה להיות סוכה’.

בישראל, מי קונה סוכה?

‘כולם. בשנים האחרונות גם רבים בציבור החילוני לא מוותרים על סוכה. כל יהודי רוצה להיות מחובר. הרבה אנשים מהציבור הכללי נרגשים מאוד מהבדים המעוצבים שלנו, והבד עם הדפס הכותל מאוד מבוקש. ‘אנחנו מרגישים שהכותל אצלנו בבית’, הם אומרים לנו’.

יש חידוש מיוחד השנה?

גובה הסוכה. אנחנו מקשיבים כל השנים ללקוחות ונשמעים להצעותיהם. בעקבות דרישות מהשטח, הגבהנו את גובה הסוכה, מ-2.10 מטרים ל-2.30. כך הסוכה יפה יותר וגם נוחה יותר לשימוש. הסוכה שלנו היא הסוכה הכי גבוהה בשוק’.

יונתן בן 25, מעיד על עצמו שכבר נגיל 12 הוא עובד בחברה. כיום הוא מנהל חנות המפעל וממונה על שירות הלקוחות. ‘אצלנו בבית החג הראשון של סוכות הוא המנוחה והנחלה. עד אליו – עבודה. במוצאי יום כיפור אנחנו אוכלים משהו קטן ורצים למפעל, רק בשתים עשרה בלילה חוזרים ואוכלים מסודר’, הוא מספר.

הסוכה עצמה מיוצרת בשלוש רמות כשרות. ברמה הנמוכה יש בכל דופן מוט למעלה ומוט למטה, והבד עצמו הוא הדופן; וברמה המהודרת ביותר, סוכה עם שלושה מוטות ברזל בתחתיתה. יש שני סוגי סכך, שניהם בכשרות מהודרת – בהשגחת בד”ץ העדה החרדית בירושלים. המכירה מתבצעת לפי פריטים, כשהקונה מרכיב לעצמו את הסוכה המתאימה בעבורו.

המוטות עשויים מתכת, עוברים תהליך גלוון נגד חלודה ונצבעים בצבע אפוקסי בתנור. ‘נכון שהסוכה שלנו קצת יותר יקרה מהמתחרות, אבל זה רק מכיוון שאנחנו שמים מעל הכול את עניין האיכות. אם אדם מעוניין להרחיב את הסוכה, הוא נדרש לקנות רק מוטות נוספים. אנחנו רואים אנשים שבאים אלינו עם מוטות שקנו לפני שנים, והם נראים כמו חדשים. כבר ראינו סוכות שלנו שעברו מדור לדור.

תנו טיפים לבניית הסוכה.

‘חשוב מאוד להשחיל את הבד למעלה ורק אחר כך למטה. בצורה הזו קל יותר למתוח אותו, כי מתיחה למעלה היא נגד כוח המשיכה. כשמשחיללים את הבד על המוט התחתון יש להשחיל מצדו התחתון של המוט’.

סוכות ירושלים

סוכות ירושלים היא החברה השניה בגודלה, קיימת כ-25 שנה, אולם חתומה על כמה מההמצאות שהפכו לנחלת הכלל. בראשה עומדים אבנר בר-נוי וצביקה בוכריס, שני אחים שגדלו במושב ברכיה למשפחה ממוצא ג’רבאי. שבט בר-נוי (בוכריס במקור) על ענפיו מתגורר עד היום במושב, ולצדו המחסנים והמשרדים המרכזיים. אבנר הוא הבעלים, וכשאני מתעניין על הסטטוס של האח, צביקה אומר ‘אני העוזר של אבנר’, ואבנר ‘הוא אח, מה צריך יותר מזה?’

החברה הוקמה בתחילתה בשותפות של אבנר בר נוי וישראל עזריאל. לפני כשבע שנים החליטו השניים להיפרד, וסיכמו ביניהם למכור את מוצרי הדגל (סוכת ירושלים המוכרת וסכך הקיינעס) באזורים שונים. בר נוי חולש על אזור המרכז, הדרום והצפון, ואילו עזריאל על ירושלים, בית שמש, מודיעין, והסביבה. המותג סוכות ירושלים הוא בבעלותם, ואילו את המוצרים החדשים הם מפתחים כל אחד בנפרד. התרומה המרכזית של סוכות ירושלים לשוק הסוכות הוא סכך המחצלת בכשרות המהודרת, הקיינעס בשפה המקובלת. החידוש שפיתחו הוא שהחוט שמחבר בין הקנים נעשה מצמח לא מעובד (‘שאינו מוכשר לקבל טומאה’, לפי ההגדרה ההלכתית), מה שהופך את הסכך לכשר ברמה מהודרת. הראשון שסמך את ידיו על הסכך הוא הרב יצחק ברדה, אז רב בני-ברקי וכיום פופולרי באשקלון. ההמצאה עמצה לא נרשמה כמדגם (‘לא השכלנו לעשות זאת’) אולם על השם ‘קיינעס’ ניטש מאבק משפטי, שבסופו ניצחה  סוכות ירושלים וקיבלו בלעדיות על השם. עם זאת, המותג הרשום והבלעדי הפך לשם הרווח לסכך מסוג כזה, גם מחברות אחרות – כמו שמשחק ההרכבה המפורסם נקרא ‘לגו’ גם כשהוא מיוצר על ידי חברה אחרת

את הרעיון להקמת החברה קיבל אבנר מידידיו המקומיים בקניה, שם התגורר בעבר לצורך עסקי חקלאות. ‘הבית שלי היה ליד האגם, והדייגים הציעו לשים קני גומא (‘פפירוס’) בתוך הגג, כדי שלא יהיה רעש מהגשם. מיד חשבתי שאפשר לעשות מזה גם סכך’.

אבנר, צביקה ובני משפחתם משוגעים לדבר. מגוון המוצרים שמציעים בסוכות ירושלים מרשים ביותר. מלבד חוטי הלבוד הרגילים הם מציגים עוד שני פתרונות הלכתיים: האחד הוא קנים אלכסוניים שצמודים לדופן, ופתרון נוסף משווק החל מהשנה: רשת חבלים יציבה שמחליפה את החבלים הבודדים. ‘הרשת מהודרת יותר מהחבלים, ואנו מציעים אותה במחיר שכמעט לא מניב לנו רווח, כי חשוב לנו שלאנשים תהיה סוכה מהודרת’, אומרים האחים.

חידוש נוסף שמציגים בסוכות ירושלים הוא בד מתכוונן, שמתאים לפרגולה שגובהה אינו אחיד. הבד מתקפל בחלקו העליון ואפשר להתאימו לגובה הדופן. העיצוב בסוכות ירושלים בולט מאוד: לאביזרי הסוכה מצורפים כיסויי פינה למוט שמטרתו להסתיר את המתכת, וגם כיסויים לכיסאות התואמים לבד הדפנות. מעמידי הסכך הם קני במבוק מלוטשים, שבהם חריצים המשתלבים במוטות המתכת העליונים. וישנה גם סוכה שאינה כשרה, אבל מביאה להם שמחה רבה: סוכת הילדים. זהו צעצוע חביב בגודל שיכול להתאים לשניים או שלושה ילדים, עם דמוי סכך מעליו.

שני האחים מתרגשים כשמדברים על המוצרים שלהם. ‘אנחנו מתעסקים רק בסוכות, לא בדברים אחרים’, הם אומרים. ‘חוטי הלבוד זה המוצר שלנו, ואנחנו מתייחסים אליו כמו לילד’.

סוכות שלום

סוכות שלום הוקמה לפני כ-14 שנה, ושותפים בה האחים אושרי ואמיר משולם, יחד עם שחר קיסר. שלושתם ממוצא תימני, והם נותנים לעסק את הנשמה. גם הם  מדברים על היוקר ששלט בשוק, ועל הרצון שלהם להוריד מחירים. בדומה לסוכות הדר גם הם מוכרים מארזים מוכנים, שמכילים את כל המרכיבים הדרושים לבניית סוכה. סכך נמכר ברמת כשרות רגילה, ובנוסף הפ משווקים סכך מהודר של יצרן אחר שמשתף איתם פעולה.

סוכות שלום משווקים בעיקר לספקים, לחנויות ולבעלי  באסטות. אולם כששחר מדבר, ניכר שמעורבים כאן מניעים נוספים מלבד ביזנס. ‘כל לקוח שקונה סוכה שלנו בטמבוריה או משהו דומה, יכול לבקש ולקבל את מספרי הניידים שלנו ואם יש בעיה אנחנו דואגים לו לכל מה שצריך. כבר היו מקרים שבערב סוכות לקוח נתקל בבעיה כלשהי, ואני עזבתי הכל ונסעתי לסייע לו. לא אתן לו להיכנס לחג בלי סוכה’.

למה אתה עושה את זה?

בשביל המצווה נטו. הלקוח שקנה סוכה בדרך כלל לא יהיה לקוח שלי בשנים הקרובות. כבר יש לו סוכה. מבחינה עסקית, אני צריך להתקדם הלאה. זה עניין עקרוני דתי, שלבן אדם צריכה להיות סוכה. גם החבלים שאני שם בחבילה בשביל הלבוד, חשוב לי שלכל מי שקונה אצלי תהיה האפשרות להדר. אם ישתמש בזה או לא, זה עניין שלו’.

מוטות הסוכה עשויים ברזל, צבועים אפוקסי בתנור. הבד הוא בד מצנח, צבוע לבן עם הדפס ירוק בתחתית. מערך ההפצה לאלו שמזמינים באתר או בטלפון הוא מערך של החברה, ושחר ושותפיו מנהלים אותו באופן אישי.

שחר מחבב את חודשי אלול ותשרי, למרות הלחץ הרב שהם מביאים איתם בעונת השיא של המכירה. הסוכות עצמן קיבלו הכשר של הרב ממו מקריית אתא, רבם של האחים משולם, אולם שחר ביקש להעמיק באופן אישי בהלכות, כדי לייצר סוכה מהודרת. מעבר להלכות בשלחן ערוך, במשנה ברורה וברמב”ם, הוא קבע חברותא עם רב, ויחד למדו את מסכת סוכה בתלמוד, כדי לדעת את העקרונות ההלכתיים בשורשם.

במערך ההפצה של סוכות שלום עובדים בעיקר בחורי ישיבה. היה לי יותר זול לעבוד עם חברת משלוחים, אבל עם החבר’ה האלה אתה מרגיש את החג יותר’ מתאר שחר. ‘הם באים עם ההתלהבות שלהם, כל היום ישבו ולמדו, ובאים להרוויח קצת ולעבוד. כיף להיות שליח לפרנס אותם’.

בין לבין, נעשים גם חסדים. ‘על זה אל תכתוב בעיתון’, מבקש שחר, אולם על אושרי הוא מוכן לספר שלפעמים הוא שומע בקול של מזמין או מזמינה שהתשלום קשה להם ומוותר.

וטיפ לבניית הסוכה?

‘הכי חשוב לקבע אותה, גם בעמודים וגם למטה. אם לא מקבעים סוכה, היא כמו מפרש של אנייה. רוח מסכנת אותה, ולא משנה העובי שלה. כדאי מאוד לקחת חבלים ולקשור את העמודים לעץ או לרצפה’.

כדי לרכוש סוכה התקשרו עכשיו ובררו היכן מוקד המכירה הקרוב אליכם או קבלו סוכה וסכך במשלוח עד לבית
התקשרו עכשיו למוקד המכירות הארצי – 072-2133333
או היכנסו לעמוד מחירון סוכות

מוצרים קשורים